Thailanda - Ziua 5

In care se povesteste despre Chinatown, templul cu aligatori, Buddha de aur dar si despre diverse chestiuni minore interesante remarcate de Alex si Vio in voiajul lor.

Astazi fiind lunga zi a plecarii spre Surat Thani, am incercat sa o luam incet, sa dormim pana mai tarziu si sa facem checkout-ul in ultima clipa posibila. Din pacate somnul ne-a fost scurt si chinuit, asa ca socoteala nu ne-a prea iesit. Dar checkout-ul tot in ultima clipa l-am facut, cu bagajele stranse claie peste gramada.
Itinerariul planificat de mine pentru o ultima zi de Bangkok, includea plimbarea prin templele de la nordul palatului regal si, eventual, vizitarea pitorestii(din cele auzite) strazi turistice Khao San. Dar era trecut de 12 cand am iesit din hotel, soarele sus, caldura mare (un termometru intalnit pe drum indica 37 grade), eram cam obositi si cu bagaje cam grele – asa ca ne-am dus in schimb spre cartierul chinezesc(Chinatown) aflat la 4 statii de express boat de noi si in vecinatatea garii. Partea buna(care a compensat putin pierderea ieri a 100 baht in Ayutthaya) a fost ca vanzatoarea de bilete de pe barca nu a apucat sa ajunga la noi.</p>

Cartierul chinezesc este cam ca Europa, sau ca Dragonul Rosu – nenumarate buticuri pline cu chinezarii vandute doar en-gross, la preturi comparabile celor din depozitele antementionate. Dar ce e drept a compara Chinatown cu Dragonul Rosu e cam ca a compara Himalaya cu Bucegii: diferentele sunt atat cantitative cat si calitative – mii de condimente, soiuri de ciuperci ciudate, legume care mai de care mai exotice, bijuterii, argintarii si multe altele. Simpla deplasare pe trotuare este o aventura in sine, una obositoare si stresanta pe deasupra.

De mancat am mancat prin zona, reusind pentru a 5-a zi consecutiv sa evitam mancarea gatita la tarabele din strada. Macare thailandezo-chinezeasca, din cate banuim noi. Udata din belsug de berea Chang – aceasta Ciuc locala, mai ieftina decat Singha.

Primul obiectiv a fost templul… pe care ghidul National Geographic il lauda ca are un iaz cu aligatori. Aligatori erau, doi, mari si lenesi. Iaz nu era, ci doar doua tzarcuri amarate, unul dintre ele cu o balta de vreo 4-6 metri patrati. Mi-era mila si de sarmanele creaturi care stateau inghesuite acolo, si de noi pentru a fi batut atata drum sa le vedem.

Dezamagiti am luat din nou soarele in cap si rucsacii in spate, si ne-am dus spre gara. Iar ziua ar fi fost considerata un esec turistic daca nu am fi nimerit, in drumul spre gara, la templul… Care e foarte elegant, inalt si maiestuos, si adaposteste o mare statuie a lui Buddha. De mare nu e chiar enorma, dar e frumoasaa si se crede ca ar fi din aur masiv(ceea ce ar face-o una din cele mai mari statui de aur masiv din lume).

Promiteam sa mai povestesc ciudatenii remarcate pe aici:

1. Faptul ca lumea conduce pe stanga are urmari si in compportamentul pietonilor; pe trotuar lumea merge si ea pe stanga in general, desi probabil nu in mod constient
  2. Soferii de aici considera prioritatea fata de pietoni un lucru facultativ, chiar si pe trrecere(cine stie, asa o si fi); de-abia daca te postezi in fata masinii il vei detemina sa incetineasca. Ba chiar, aseara, traversand normal pe verde, am fost claxonati de un sofer de taxi, enervat ca i-am taiat calea. Faza asta are consecinta indirecta ca toata lumea traverseaza pe unde poate, facand slalom-uri gen Frogger printre masini.
  3. Oamenii astia au obsesie pentru paie si pungi. La 7-11(un lant urias de minimagazine), daca ai luat ceva de baut(apa, bere, vin) vanzatorul iti pune automat in punga de cumparaturi si vreo 2 paie, sa fie. De la tarabe poti lua sucuri la gheata(de fapt jumate suc sumate gheata tocata), turnate in pungi din care vei bea sorbind cu, evident, paiul. Chiar si supele (de pilda Tom Yum) luate de la unele tarabe iti vor fi date tot in pungi din care le sorbi cu paiul.
  4. La McDonalds sau KFC foarte multe produse au specific asiatic. Dorind la un moment dat si ceva neasiatic, am intrat la KFC unde ne-am uitat indelung dupa ceva fel ‘clasic’. Am luat pana la urma un chicken burger; si acesta s-a dovedit schimbat, cu un dressing amintind mai degraba a curry picant. Nu am apucat sa fac poza unui inedit manechin Ronald McDonald in fata Mac-ului din Siam Square, ce avea mainile impreunate in salutul traditional thai.
  5. La ora 6 seara, in locurile publice(in gari cel putin) un nene politai fluiera indelung, iar apoi la difuzoare incepe imnul natiional(?). Toata lumea trebuie sa se ridice, indreptata spre statuia/mini-altarul regelui si sa murmure imnul. Daca nu-l stii nu e bai, un moment de reculegere e acceptat.
  6. Nu prea sunt cosuri de gunoi; desi e relativ curat pe jos…